Tartsd meg, amit az edzéssel megszereztél!

Az önerőből edzés második törvénye.

A mai rész az edzés második törvényéről szól. Először is, hallottál-e már Warren Buffett-ról? Ő nem egy fitneszguru, ellenben nagyon sokat tanulhatsz tőle, amit az edzésben is fel tudsz használni.

 

Warren Buffett a világ egyik leghíresebb befektetője, gyerekkora óta részvényekkel foglalkozik, a világ egyik leggazdagabb embere, több száz cégben van tulajdonrésze, Apple, Nike, Coca-Cola. Egyébként az öreg hihetetlenül jó arc. Baromi okos, nagyon szimpatikus benne, hogy szerényen él, úgy, hogy ő a világ második leggazdagabb embere.

  

Van egy bölcsesség, amit Buffett nevéhez szoktak kötni, így hangzik:
Első törvény: ne veszíts pénzt!
Második törvény: olvasd el újra az elsőt!

 

Ha a tőzsdén túl nagy kockázatot vállalsz, vagy nem vagy elég elővigyázatos, elbukhatod a pénzed. És akkor vége, ha nincs mit befektetni,
kezdheted az egészet elölről. Az edzés pont így működik. Ha kihagysz egy-két hetet, majdnem mindent kezdhetsz elölről.

 

Az edzés második törvénye tehát az, hogy tartsd meg, amit azt edzéssel megszereztél!

  

Ezt úgy tudod megtartani, ha mindig van edzés. Az előző részben erről beszéltem, hogy az edzés első törvénye, hogy van edzés. Megszabadulsz a halogatástól és ahogy Kathi Béla mondaná “Oldd meg!” Megoldod. Ott vagy. Van szikra, elkezd égni a láng és elkezded táplálni a tüzet. Ezért most arról a két dologról szeretnék beszélni, ami ezt a tüzet a leggyorsabban kioltja: a betegség és a sérülés. Mert ez a két dolog objektíven kizárja az edzést. Ha megszakad az edzés, elveszted a felépített erőnlétet és ami ennél is rosszabb, a motivációt.

 

Ne betegedj meg!

 

A téli időszak eleve nem támogatja a motivációt.
Sötétebbek a nappalok, rossz az időjárás, ami az ember kedvét könnyebben lehangolja. Ilyenkor több tápanyagot kíván a szervezet, ami a fogyókúrát eleve hátráltatja. Kezdés szempontjából január nem a legelőnyösebb… Ha januárban, vagy az ősszel kezdesz el edzeni, akkor benne vagy az influenza szezonban. Ilyenkor nagyobb a kockázata, hogy megfázol vagy elkapsz egy fertőzést, 1-2 hétre abbahagyod az edzést. Mivel eleve nehezen vetted rá magad az edzésre, itt fel is adod. Történet vége.

 

Ezért mindent meg kell tenned, hogy ne tudj megbetegedni. Erre a legjobb és legegyszerűbb megoldás a C-vitamin.

 

Túl egyszerűnek tűnik? Hidd el, működik!

 

Én reggel és este szoktam egy nagyobb adag C-vitamint szedni, általában ezret-ezret (1000mg). A C-vitamin esetében az időzítés legalább annyira fontos, mert a vérből 3-4 óra alatt kiürül, ezért nem az egyszeri nagy dózisnak van jelentősége, hanem annak, hogy folyamatosan ott legyen. Itt is a rendszeresség a kulcs.

 

A C-vitamin a regenerációban is nélkülözhetetlen, az inak és ízületek megerősítésében. Ha street workout parkban fogsz edzeni, saját testsúlyos gyakorlatokkal, akkor is fontos. De a fő funkciója a mi szempontunkból, hogy ne betegedjünk meg.

 

A második pont a sérülés.

 

Kezdjük azzal, hogy egy jól felszerelt fitneszteremben nem a maradandó sérüléseknek van kockázata, inkább a kisebb húzódásoknak. Ez a típusú sérülés a legtöbb esetben a bemelegítés hiányára vezethető vissza.

 

Egyébként, ha nem vagy különösebben hajlékony, de jól bemelegítesz, ezzel nagyon sokat le tudsz dolgozni a hátrányodból. Igen, a bemelegítés unalmas és kényelmetlen. A gimnasztikai gyakorlatok az iskolai tesiórára emlékeztetnek, amit ugyebár a legtöbben utáltunk, ráadásul az edzőterembe járók többsége sem szokott intenzíven bemelegíteni. Ezért mi is azt gondoljuk, hogy ciki.
“Nem elég, hogy kezdők vagyunk, de még rajtunk fog röhögni mindenki.” Bohóckodunk karkörzésekkel, meg szökdelésekkel? Pedig fontos!!

 

(A bemelegítés általában 20 perc hosszú és el kell jutnod a verejtékezésig. A könyvemben egyébként van egy terjedelmesebb rész a bemelegítésről is.)

 

A bemelegítéshez hasonlóan, az edzés végén legalább 10 percet érdemes nyújtásra szánni. A nyújtásnak az a célja, hogy az izmok rugalmasak maradjanak, mert minél rugalmasabb az izom, annál jobban tud megnyúlni. A legtöbb erőfejlesztő gyakorlat az izom megnyúlásán és megrövidülésén alapul. (Az igazán profi testépítők, tornászok vagy súlyemelők legalább olyan hajlékonyak mint amilyen erősek.)

 

Mi a helyzet, ha mégis elkaptál valamit, vagy ki kell hagynod egy pár edzést? Akkor is próbálj meg nem kiesni a ritmusból. Például, az edzésre szánt időben olvass edzésről szóló könyveket, vagy nézz meg egy pár videót! Menj el sétálni, vagy kocogni és ha jobban érzed magad, irány a terem!

 

Tehát: tartsd meg, amit az edzéssel megszereztél!

 

Ne betegedj meg, és se sérülj!
Naponta kétszer szedj C-vitamint!
Edzés előtt bemelegítés, edzés után nyújtás!

 

Warren Buffet azt is szokta mondani, hogy a legjobb befektetés, ha magadba fektetsz.

Megosztás Facebookon, vagy e-mailben:

Share on facebook
Share on email

Dr. Hidvégi Áron Arnold

Két könyv. Egy világnézet.

YouTube

Facebook

Instagram

Blog

Minden nap!

Az önerőből edzés ötödik törvénye.

Január 1.

Az önerőből edzés első törvénye: van edzés.

Instagram

Scroll to Top