Január 1.

Az önerőből edzés első törvénye: van edzés.

De ez nem az ő hibája;
Ő magyarnak születék,
S hazájában ősi jelszó:
“Ej, ráérünk arra még!”

 

A mai epizód főszereplője Pató Pál úr, aki végre eldöntötte, hogy január elsején beiratkozik egy edzőterembe.

 

Ma az „Új év, új élet.” filozófiájáról szeretnék beszélni.
Mi a legfontosabb tanács azok számára, akik úgy döntenek, hogy január elsején szeretnék elkezdeni az edzést?

 

A tényállás a következő: a konditermekben minden év január elsején megugrik a látogatottság, mert akik eddig halogatták, ilyenkor szeretnék elkezdeni. Csakhogy… azt is tudjuk, a nagy többség, akik január elsején elkezdik, nagyon rövid idő alatt lemorzsolódnak.

 

Az a kérdés, hogy miért? Hol rontják el? Mit kellene másként csinálni? Vagy mi lenne az, amire oda kellene figyelni?

 

Ennek az első néhány videónak az lesz a célja, hogy csak azokra a szabályokra fókuszáljon, amiket én is a saját bőrömön tapasztaltam meg, és amit én is tovább tudok adni azok számára, akik most abban a cipőben járnak, amiben én is jártam már jópárszor.

 

Magyarán: Mi az edzés első és legfontosabb törvénye?

 

Lássuk csak…

Be kell melegíteni az izmokat edzés előtt… Igaz? Így van, mert hogy ha nem melegítünk be, akkor nagyobb a sérülések kockázata, megsérülünk, nem tudunk edzeni. Ez egy nagyon fontos szabály, nem ez a legfontosabb.

Sok fehérjeturmixot kell inni. Hiszen az izmok fehérjéből épülnek fel, hiszen ha nem juttatunk be elég tápanyagot, nem fognak tudni fejlődni. Ez így van, nem ez a legfontosabb.

Megvan! Kell egy személyi edző, nem? Aki összeállítja az edzéstervet, megtanítja a gyakorlatokat, tanácsod a táplálkozásban és biztat, hogy ne add fel. Igen, a személyi edző nagyon fontos, nagyon jól jön, de nem ez a legfontosabb.

 

Szóval, kezdjük elölről.

Aki január elsejéhez, vagy bármilyen „majd akkor” típusú feltételhez köti az edzést, aki képes volt eddig halogatni a dolgot, annak az edzés igazából nem fontos. Mert ha az edzés nekem fontos, ha nekem valami tényleg fontos, akkor azt nem fogom halogatni. A január elsejei kezdés ezért inkább a kompromisszumról szól és nem a belső meggyőződésről: valamilyen külső kényszer, valamilyen nyomás kényszeríti ki, nem pedig a belső meggyőződés.

 

Mert az, hogy edzeni kéne, nem január elsején jutott senkinek sem az eszébe, sokkal inkább a nyáron, amikor esetleg kényelmetlenül érezted magad a strandon, vagy amikor fel kellett menned negyedik emeletre gyalog és majd kiköpted a tüdődet mikor felértél a negyedikre… Biztos, hogy nagyon sok olyan állomás volt, amikor mindig megszólalt benned az a kis hang, hogy “na most tényleg el kéne kezdeni végre komolyan edzeni”, csak Pató Pál úr közbeszólt, hogy “Ej ráérünk arra még!”

 

Azt mondtad, január elsején ennek véget vetsz és beiratkozol egy edzőterembe. Szuper! Úgy döntesz, hogy lemész egy edzőterembe, vagy elkezdesz futni, ez szerintem egy tök jó dolog, mert megtetted az első és legnehezebb lépést.

 

De tudnod kell, ez még nem a belső meggyőződés. Ez még csak egy valami. Egy valamilyen kompromisszum, valami ki lett kényszerítve belőled. Ezért az edzés első törvénye, és itt kanyarodunk rá a lényegre, hogy van edzés.

 

Az edzés első hónapjaiban nem is az edzés minőségének lesz jelentősége, hanem annak, hogy van-e edzés vagy nincs edzés. Ezt nem tudom kellően hangsúlyozni!

 

Az első időszakban rengeteg olyan próbatételt kell kiállnod, ami arról fog szólni, hogy miért ne menjél le edzeni. Mert orvoshoz kell menni, mert az iskolai műsort kell megnézni, mert a barátoknak lesz a születésnapja, mert egy plusz munkát határidőre kell leadni… nem szeretnék cinikus lenni, biztos, hogy nagyon sok, nagyon fontos dolog van és ezeket meg kell tudni szervezni. Meg kell tudnod oldani, hogy ki tudjál tartani az edzés mellett. Mert ha nem tudod rendszeresen csinálni, akkor nem fog sikerülni. Márpedig ennek sikerülnie kell!!!

 

Ezért az első három hónap semmi másról nem szól, mint hogy légy jelen. Ez az edzés első törvénye, hogy ott vagy. Semmi más. Show up, ahogy az angol mondaná. Ennyi.


Talán egyszerűnek tűnik? Talán túl egyszerűnek, de az edzésnek ez az első és legfontosabb törvénye!

 

Én is voltam Pató Pál úr. 35 éves koromig az életem első húsz éve arról szólt, hogy egyáltalán nem sportoltam, következő tizenöt pedig arról, hogy állandóan elrontottam, újrakezdtem, elrontottam, újrakezdtem…. Én is pontosan jól tudom.

 

Nagyon sok olyan szituáció lesz, amikor úgy érzed, nincsen kedved edzeni, vagy azt mondod, minek elmenni, hiszen mindjárt bezár az edzőterem. Ezek lesznek a legfontosabb mérföldkövek az edzésedben! Nem az lesz a lényeg, hogy odatetted-e magad az edzésen, hanem az lesz a legfontosabb, hogy ott voltál. Igen, ese nyolckor odaértél, kilencig tartott az edzés, hazamentél, megcsináltad. Ez az edzésnek a kulcsa!

 

Mindig azt szoktam mondani, hogy őszintének kell lenni magadhoz. Halogató mentalitással mentél le január elsején edzeni, tehát neked ezt a halogató mentalitást kell megváltoztatni. Ez az első!

 

Nekem az a meggyőződésem, hogy bármit, amit hosszútávon szeretnénk fenntartani, csak meggyőződésből lehet csinálni. Ezért az első három hónapban nem a súlyfeleslegről szól, nem a tömegnövelésről, nem az edzésterveknek az alkalmazásáról, hanem kizárólag egy dologról: hogy ettől a halogató, Pató Pál uras “Ej ráérünk arra még!” mentalitástól meg tudj szabadulni.

 

Ebben fogok segíteni! Ebben szeretnék segíteni, hogy ez az első három hónap sikerüljön. Mert ha sínre kerülsz, ha az első három hónap sikerül, ha ki tudsz tartani az edzés mellett, akkor megállíthatatlan leszel.

 

Tehát: nem hagyod ki az edzést. Pont.

Megosztás Facebookon, vagy e-mailben:

Share on facebook
Share on email

Dr. Hidvégi Áron Arnold

Két könyv. Egy világnézet.

YouTube

Facebook

Instagram

Blog

Minden nap!

Az önerőből edzés ötödik törvénye.

Január 1.

Az önerőből edzés első törvénye: van edzés.

Instagram

Scroll to Top